Ik heb er voor geleerd…

Jaren heb je in de schoolbanken gezeten
Jaren in de studieboeken gelezen
Jaren proefwerken gemaakt
Jaren…

En uiteindelijk heb je niets
Niets geleerd wat van waarde is
Zeventig procent gooi je in de prullenbak als je gaat beginnen met je baan
Zeventig procent!

En dan gaat het beginnen
Je eerste echt klus
Even uitleggen hoe het hoort te gaan
Volgens de boeken wel te verstaan

Niks levenslessen
Niks persoonlijke ervaring
Niks geleerd
Behalve uit de boeken

Ik ben maar een simpele, boeken zeggen mij niks
Tenzij het romans zijn of waar gebeurde verhalen
Een Thriller hoeft voor mij dan weer niet
Ik leef er namelijk zelf midden in

Ik hoef geen studie boek
Volg het levenspad
Ervaar hoe moeilijk het is
Ervaar waar de problemen liggen

Geen boekje kan mij dat leren
Ik heb het zelf ondergaan
Veeg mijn reet af met een studieboek
Bij gebrek aan toiletpapier

Ga toch eens leven en ervaren
En kom mij dan nog eens vertellen als je ondervind
Wat je studieboeken je hebben geleerd
Welke in de wondere wereld van het echte leven

Waar je niet twee maanden kan wachten tot er zo een geleerde
Jou even komt vertellen wat er in de boeken staat

Ervaring is kennis
Kennis is ervaring
Een goed boek moet je lezen
Het leven zal je de werkelijkheid leren

P.s. Voor mijn dochters…
(Met een knipoog)!
DOE JE BEST OP SCHOOL!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.